Här hittar du svaren på våra konsumenters vanligaste frågor. Om du undrar över något annat eller söker mer information tveka inte att höra av dig till vår konsumentkontakt.
Skötselråd
Om produkten har en diskmaskinssymbol går den att diska i diskmaskin. Vi rekommenderar alltid att plastprodukter placeras på övre hyllan i diskmaskinen. Placera dem löst så att de inte böjer sig. Symbolerna ger dig praktisk information om användningen och fördelarna med produkterna. Du hittar deras betydelse här.
Om produkten har en mikrovågsugnssymbol går den att använda i mikrovågsugnen. Observera att mat som innehåller mycket olja kan överhettas eftersom olja hettas upp snabbt. Vi rekommenderar att du kör mikrovågsugnen på låg temperatur och rör om i maten. Symbolerna ger dig praktisk information om användningen och fördelarna med produkterna. Du hittar deras betydelse här.
Alla SmartStore™ produkter utom SmartStore Recycled är tillverkade av livsmedelsgodkänt material.
Vad tråkigt att höra att du har problem med att få bort etiketten från din nya produkt. Du kan ta bort etiketten med hjälp av varmt vatten och lite diskmedel. Lägg produkten i blöt i varmt vatten med lite diskmedel en stund och skrapa sedan bort etiketten. Du kan också använda olivolja för att få bort klistret. För att få bort etiketter från större produkter, till exempel en brevlåda, kan du använda fönsterputs. Vi avråder dig från att använda aceton eller andra starka medel eftersom dessa kan skada produktens yta.
Färgning kan uppstå vid höga temperaturer, om boxen har innehållit till exempel morot eller rödbeta, eller om det finns andra föremål i diskmaskinen som har spår av sådana livsmedel på sig och inte har sköljts av. Vi rekommenderar att du sköljer av all disk som har innehållit mat som färgar av sig innan du sätter in den i diskmaskinen.
Produktsäkerhet
Ja, du kan lita på kvaliteten på våra produkter. Vi använder endast säker plast som inte innehåller bisfenol A (BPA). Vi testar våra produkter regelbundet, både i oberoende testlaboratorier och med hjälp av funktionstester. Våra materialleverantörer kontrollerar sin produktion och sina processer noggrant, så att de kan garantera att materialen är testade och godkända. Nästan alla våra plastprodukter tillverkas i Sverige eller Finland, och vi följer alltid de strikta krav som anges i EU:s regler och föreskrifter. Klicka här om du vill veta mer om produktsäkerhet.
BPA (bisfenol A) kan användas i tillverkningen av polykarbonat och som härdare i andra plaster. Det hjälper till att göra plasten stöttålig och motståndskraftig mot syror, fetter och oljor vid höga temperaturer. BPA kan emellertid ha skadliga effekter, särskilt på små barn, och användningen av BPA i nappflaskor har därför förbjudits. Alla produkter från Orthex Group av traditionell plast är gjorda av BPA-fria material. Även vårt återvunna material är säkert och testat, men eftersom materialet härstammar från så många olika produkter så kan vi inte garantera att små spår av BPA inte existerar. Orthex Group garanterar att alla våra produkter märkta med symbolen för livsmedelsgodkänt (gaffel- och glassymbolen) är fria från BPA och ftaler. Vi bryr oss om din och din familjs säkerhet och vår miljö. Med våra produkter kan du känna dig säker. Läs mer om BPA här.
Alla SmartStore™ produkter utom SmartStore Recycled är tillverkade av livsmedelsgodkänt material.
Höga temperaturer kan ge märken i plasten. För att undvika detta rekommenderar vi dig att inte använda högsta temperatur när du värmer mat i mikrovågsugnen eller när du diskar produkten i diskmaskin. Om ytan blir ojämn bör du byta ut produkten av hygieniska skäl.
Material och symboler
BPA (bisfenol A) kan användas i tillverkningen av polykarbonat och som härdare i andra plaster. Det hjälper till att göra plasten stöttålig och motståndskraftig mot syror, fetter och oljor vid höga temperaturer. BPA kan emellertid ha skadliga effekter, särskilt på små barn, och användningen av BPA i nappflaskor har därför förbjudits. Alla produkter från Orthex Group gjorda av traditionell plast är tillverkade i BPA-fria material. Även vårt återvunna material är säkert och testat, men eftersom materialet härstammar från så många olika produkter så kan vi inte garantera att små spår av BPA inte existerar. Orthex Group garanterar att alla våra produkter märkta med symbolen för livsmedelsgodkänt (gaffel- och glassymbolen) är fria från BPA och ftaler. Vi bryr oss om din och din familjs säkerhet och vår miljö. Med våra produkter kan du känna dig säker. Läs mer om BPA här..
Symbolerna ger dig viktig information om produkten, till exempel hur lång garanti produkten har, om produkten är tillverkad av ett material som är godkänt för livsmedel, vilka temperaturer den klarar, samt hur den ska användas, rengöras och återvinnas. Betydelsen för de olika symbolerna hittar du här.
Om produkten har en diskmaskinssymbol går den att diska i diskmaskin. Vi rekommenderar att du placerar plastprodukter löst i diskmaskinen. Kombinationen av värme och produkter som placeras för nära varandra kan resultera i att produkterna böjs och ändrar form. Produkterna är emellertid fortfarande säkra att använda. Symbolerna ger dig praktisk information om användningen och fördelarna med produkterna. Du hittar deras betydelse här.
Hitta produkt
Vi har ett brett utbud av produkter som varierar mellan olika butiker. Om du letar efter en specifik produkt kan du fråga din återförsäljare om den finns i lager.
Du hittar våra outlet butiker här eller genom att mejla oss på consumer.fi@orthexgroup.com.
Vad roligt att höra att du vill sälja våra produkter i din butik. Vänligen kontakta oss på info@orthexgroup.com. Vi ser fram emot att samarbeta med dig!
Reklamationer
Vad tråkigt att höra att du har fått problem med en av våra produkter. Vänligen kontakta oss via e-post: info@orthexgroup.com. Vi skulle också vilja att du skickar den felaktiga termosen till oss så att vi kan ta reda på vad problemet är.
Vi har inte någon specifik försäljning av just reservdelar, men vi kan tillhandahålla reservdelar för vissa produkter. Hör av dig till oss via e-post och berätta vad det är du behöver: info@orthexgroup.com. Vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig.
Vad tråkigt att höra att du har problem med att få bort etiketten från din nya produkt. Du kan ta bort etiketten med hjälp av varmt vatten och lite diskmedel. Lägg produkten i blöt i varmt vatten med lite diskmedel en stund och skrapa sedan bort etiketten. Du kan också använda olivolja för att få bort klistret. För att få bort etiketter från större produkter, till exempel en brevlåda, kan du använda fönsterputs. Vi avråder dig från att använda aceton eller andra starka medel eftersom dessa kan skada produktens yta.
Om produkten har en diskmaskinssymbol går den att diska i diskmaskin. Vi rekommenderar att du placerar plastprodukter löst i diskmaskinen. Kombinationen av värme och produkter som placeras för nära varandra kan resultera i att produkterna böjs och ändrar form. Produkterna är emellertid fortfarande säkra att använda. Symbolerna ger dig praktisk information om användningen och fördelarna med produkterna. Du hittar deras betydelse här.
Färgning kan uppstå vid höga temperaturer, om boxen har innehållit till exempel morot eller rödbeta, eller om det finns andra föremål i diskmaskinen som har spår av sådana livsmedel på sig och inte har sköljts av. Vi rekommenderar att du sköljer av all disk som har innehållit mat som färgar av sig innan du sätter in den i diskmaskinen.
SmartStoreTM-boxarna är mycket tåliga, men ibland utsätts de för tuffa förhållanden. Har du använt boxen utomhus eller vid mycket höga eller låga temperaturer? Eller har du förvarat väldigt tunga eller vassa föremål i den? För tuffare förhållanden rekommenderar vi våra SmartStoreTM PRO-boxar som är så gott som oförstörbara.
Vi rekommenderar att du placerar plastprodukter löst i diskmaskinen. Kombinationen av värme och produkter som placeras för nära varandra kan resultera i att produkterna böjs och ändrar form. Även om locken kan bli lite böjda går de fortfarande bra att använda tack vare det mjuka materialet, som gör dem enkla att öppna och stänga.
Vi ber om ursäkt för att du har fått en ofullständig leverans. Vänligen kontakta oss på info@orthexgroup.com. Om du har tappat bort delar av produkterna kan du be om reservdelar. Vi hjälper dig gärna.
Övriga frågor
Alla SmartStoreTM-produkter som har en etikett med texten ”10 års garanti” ska garanterat bibehålla sin funktionalitet under tio års tid. Garantin påverkar inte kundens juridiska rättigheter. Garantin omfattar inte produkter som har skadats som ett resultat av slitage vid normal användning, produkter som har använts felaktigt eller produkter som har utsatts för oförsiktig eller onormal användning. Vänligen kontakta oss på info@orthexgroup.com för mer information.
Orthex är kända för att tillverka hållbara produkter av bra kvalitet. SmartStore Classic, PRO och DRY har tio års garanti. Alla våra köksprodukter är av hög kvalitet och testas regelbundet gällande livsmedelssäkerhet. Även funktionella och mekaniska tester utförs kontinuerligt.
Vi ber om ursäkt för att du har fått en ofullständig leverans. Vänligen kontakta oss på info@orthexgroup.com. Om du har tappat bort delar av produkterna kan du be om reservdelar. Vi hjälper dig gärna.