Hållbarhet är en central del i implementeringen av Orthex tillväxtstrategi och huvudmål då vi strävar efter att vara det främsta varumärket inom produktkategorin förvaring i Europa och stärka vår position som en ledande leverantör av hushållsartiklar i Norden. Hållbarhet är en nyckelfaktor i allt vårt beslutsfattande och en viktig drivkraft för vår utvecklings- och investeringsagenda.
På Orthex definieras vår hållbarhetsstrategi inom områdena miljöansvar, socialt ansvar och hållbarhetssyrning (ESG). Ämnena basers på väsentlighetsanalysen som genomfördes 2022.
För varje ämne har vi definierat nyckeltal (KPI) och satt upp mål.
Orthex hållbarhetsstrategi följer ESG-strukturen och den bekräftas årligen under en treårsperiod. I 2024 års hållbarhetsstrategiöversyn identifierades inga större förändringar.
Miljö
Vi fokuserar på att kontinuerligt minimera vår påverkan på miljö och klimat, och vårt huvudmål är att sikta mot koldioxidneutral produktion till 2030. Våra nyckelområden för miljön är miljömässigt hållbara val, resurseffektivitet och ansvarsfull produktion och konsumtion.
Socialt
Omtanke om våra människor, produktsäkerhet och kundnöjdhet är nyckelelementen i vårt sociala ansvar. Orthex främjar en noll-olycksvision och kultur, och vi mäter vår prestation med LTIF-frekvensen (Lost-Time Injury Frequency).
Styrning
Orthex sätt att bedriva affärer går längre än att följa tillämpliga lagar och förordningar – höga etiska standarder och integritet finns i alla våra aktiviteter. Vår uppförandekod och uppförandekod för leverantörer definierar nyckelprinciperna för hur vi gör affärer.
Orthex hållbarhetsstrategi, relevanta hållbarhetsämnen och fastställda indikatorer, mål och resultat som uppnåddes 2024 illustreras nedan.