Wish list
Swedish

Vill du ställa en fråga?

Här hittar du svaren på våra konsumenters vanligaste frågor. Om du undrar över något annat eller söker mer information tveka inte att höra av dig till vår konsumentkontakt.

Skötselråd

Går alla produkter att diska i diskmaskin?

Om produkten har en diskmaskinssymbol går den att diska i diskmaskin. Vi rekommenderar alltid att plastprodukter placeras på övre hyllan i diskmaskinen. Placera dem löst så att de inte böjer sig. Symbolerna ger dig praktisk information om användningen och fördelarna med produkterna. Du hittar deras betydelse här.

Går alla produkter att använda i mikrovågsugn?

Om produkten har en mikrovågsugnssymbol går den att använda i mikrovågsugnen. Observera att mat som innehåller mycket olja kan överhettas eftersom olja hettas upp snabbt. Vi rekommenderar att du kör mikrovågsugnen på låg temperatur och rör om i maten. Symbolerna ger dig praktisk information om användningen och fördelarna med produkterna. Du hittar deras betydelse här.

Kan jag förvara livsmedel i SmartStore™ förvaringsboxar?

Ja, det kan du! Alla SmartStore™-produkter är testade och godkända för kontakt med livsmedel.

Hur tar jag bort etiketter/klistermärken från produkten?

Vad tråkigt att höra att du har problem med att få bort etiketten från din nya produkt. Du kan ta bort etiketten med hjälp av varmt vatten och lite diskmedel. Lägg produkten i blöt i varmt vatten med lite diskmedel en stund och skrapa sedan bort etiketten. Du kan också använda olivolja för att få bort klistret. För att få bort etiketter från större produkter, till exempel en brevlåda, kan du använda fönsterputs. Vi avråder dig från att använda aceton eller andra starka medel eftersom dessa kan skada produktens yta. 

Varför färgades mina nya lunchboxar i diskmaskinen?

Färgning kan uppstå vid höga temperaturer, om boxen har innehållit till exempel morot eller rödbeta, eller om det finns andra föremål i diskmaskinen som har spår av sådana livsmedel på sig och inte har sköljts av. Vi rekommenderar att du sköljer av all disk som har innehållit mat som färgar av sig innan du sätter in den i diskmaskinen.

Produktsäkerhet

Jag oroar mig för alla kemikalier som finns i plast. Är era produkter säkra?

Ja, du kan lita på kvaliteten på våra produkter. Vi använder endast säker plast som inte innehåller bisfenol A (BPA). Vi testar våra produkter regelbundet, både i oberoende testlaboratorier och med hjälp av funktionstester. Våra materialleverantörer kontrollerar sin produktion och sina processer noggrant, så att de kan garantera att materialen är testade och godkända. Nästan alla våra plastprodukter tillverkas i Sverige eller Finland, och vi följer alltid de strikta krav som anges i EU:s regler och föreskrifter. Klicka här om du vill veta mer om produktsäkerhet.

Vad är egentligen BPA (bisfenol A) och innehåller några av era produkter det ämnet?

BPA (bisfenol A) används i tillverkningen av polykarbonat och som härdare i andra plaster. Det hjälper till att göra plasten stöttålig och motståndskraftig mot syror, fetter och oljor vid höga temperaturer. BPA kan emellertid ha skadliga effekter, särskilt på små barn, och användningen av BPA i nappflaskor har därför förbjudits. Vi bryr oss om din och din familjs säkerhet och vår miljö. Därför innehåller våra produkter inte BPA. Med våra produkter kan du känna dig säker. Läs mer om BPA här.

Kan jag förvara livsmedel i SmartStore™ förvaringsboxar?

Ja, det kan du! Alla SmartStore™-produkter är testade och godkända för kontakt med livsmedel.

Mina frysburkar/lunchboxar har fått vita fläckar i plasten. Dessutom är ytan ojämn. Är de säkra att använda och varför har det blivit så här?

Höga temperaturer kan ge märken i plasten. För att undvika detta rekommenderar vi dig att inte använda högsta temperatur när du värmer mat i mikrovågsugnen eller när du diskar produkten i diskmaskin. Om ytan blir ojämn bör du byta ut produkten av hygieniska skäl. 

Material och symboler

Vad är egentligen BPA (bisfenol A) och innehåller några av era produkter det ämnet?

BPA (bisfenol A) används i tillverkningen av polykarbonat och som härdare i andra plaster. Det hjälper till att göra plasten stöttålig och motståndskraftig mot syror, fetter och oljor vid höga temperaturer. BPA kan emellertid ha skadliga effekter, särskilt på små barn, och användningen av BPA i nappflaskor har därför förbjudits. Vi bryr oss om din och din familjs säkerhet och vår miljö. Därför innehåller våra produkter inte BPA. Med våra produkter kan du känna dig säker. Läs mer om BPA här.

Vad betyder symbolerna på undersidan av era produkter?

Symbolerna ger dig viktig information om produkten, till exempel hur lång garanti produkten har, om produkten är tillverkad av ett material som är godkänt för livsmedel, vilka temperaturer den klarar, samt hur den ska användas, rengöras och återvinnas. Betydelsen för de olika symbolerna hittar du här.

Plastprodukten ändrade form i diskmaskinen. Är inte produkten säker att diska i diskmaskin?

Om produkten har en diskmaskinssymbol går den att diska i diskmaskin. Vi rekommenderar att du placerar plastprodukter löst i diskmaskinen. Kombinationen av värme och produkter som placeras för nära varandra kan resultera i att produkterna böjs och ändrar form. Produkterna är emellertid fortfarande säkra att använda. Symbolerna ger dig praktisk information om användningen och fördelarna med produkterna. Du hittar deras betydelse här.

Hitta product

Jag är privatkund. Var kan jag köpa era produkter?

Vi har ett brett utbud av produkter som varierar mellan olika butiker. Om du letar efter en specifik produkt kan du fråga din återförsäljare om den finns i lager.

Du hittar våra outlet butiker här eller genom att mejla oss på consumer.fi@orthexgroup.com.

Jag är detaljhandlare. Hur gör jag för att köpa in era produkter?

Vad roligt att höra att du vill sälja våra produkter i din butik. Vänligen kontakta oss på info@orthexgroup.com. Vi ser fram emot att samarbeta med dig!

Reklamationer

Min ståltermos håller inte innehållet varmt. Vad ska jag göra?

Vad tråkigt att höra att du har fått problem med en av våra produkter. Vänligen kontakta oss via e-post: info@orthexgroup.com. Vi skulle också vilja att du skickar den felaktiga termosen till oss så att vi kan ta reda på vad problemet är.

Har ni reservdelar till produkterna?

Vi har inte någon specifik försäljning av just reservdelar, men vi kan tillhandahålla reservdelar för vissa produkter. Hör av dig till oss via e-post och berätta vad det är du behöver: info@orthexgroup.com. Vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig.

Hur tar jag bort etiketter/klistermärken från produkten?

Vad tråkigt att höra att du har problem med att få bort etiketten från din nya produkt. Du kan ta bort etiketten med hjälp av varmt vatten och lite diskmedel. Lägg produkten i blöt i varmt vatten med lite diskmedel en stund och skrapa sedan bort etiketten. Du kan också använda olivolja för att få bort klistret. För att få bort etiketter från större produkter, till exempel en brevlåda, kan du använda fönsterputs. Vi avråder dig från att använda aceton eller andra starka medel eftersom dessa kan skada produktens yta.

Plastprodukten ändrade form i diskmaskinen. Är inte produkten säker att diska i diskmaskin?

Om produkten har en diskmaskinssymbol går den att diska i diskmaskin. Vi rekommenderar att du placerar plastprodukter löst i diskmaskinen. Kombinationen av värme och produkter som placeras för nära varandra kan resultera i att produkterna böjs och ändrar form. Produkterna är emellertid fortfarande säkra att använda. Symbolerna ger dig praktisk information om användningen och fördelarna med produkterna. Du hittar deras betydelse här.

Varför färgades mina nya lunchboxar i diskmaskinen?

Färgning kan uppstå vid höga temperaturer, om boxen har innehållit till exempel morot eller rödbeta, eller om det finns andra föremål i diskmaskinen som har spår av sådana livsmedel på sig och inte har sköljts av. Vi rekommenderar att du sköljer av all disk som har innehållit mat som färgar av sig innan du sätter in den i diskmaskinen.

Locket till min SmartStore-box har gått sönder. Har jag använt det på fel sätt?

SmartStoreTM-boxarna är mycket tåliga, men ibland utsätts de för tuffa förhållanden. Har du använt boxen utomhus eller vid mycket höga eller låga temperaturer? Eller har du förvarat väldigt tunga eller vassa föremål i den? För tuffare förhållanden rekommenderar vi våra SmartStoreTM PRO-boxar som är så gott som oförstörbara.

Locken till mina lunchboxar och frysburkar känns mjuka och ser böjda ut efter att jag har diskat dem i diskmaskin. Vad beror det på?

Vi rekommenderar att du placerar plastprodukter löst i diskmaskinen. Kombinationen av värme och produkter som placeras för nära varandra kan resultera i att produkterna böjs och ändrar form. Även om locken kan bli lite böjda går de fortfarande bra att använda tack vare det mjuka materialet, som gör dem enkla att öppna och stänga.

Vattenmätaren till en kruka eller en balkonglåda med långtidsbevattning fattas. Vad ska jag göra?

Vi ber om ursäkt för att du har fått en ofullständig leverans. Vänligen kontakta oss på info@orthexgroup.com. Om du har tappat bort delar av produkterna kan du be om reservdelar. Vi hjälper dig gärna.

Övriga frågor

Hur fungerar 10-årsgarantin för SmartStore-boxarna? Jag har inte kvar mitt kvitto.

Alla SmartStoreTM-produkter som har en etikett med texten ”10 års garanti” ska garanterat bibehålla sin funktionalitet under tio års tid. Garantin påverkar inte kundens juridiska rättigheter. Garantin omfattar inte produkter som har skadats som ett resultat av slitage vid normal användning, produkter som har använts felaktigt eller produkter som har utsatts för oförsiktig eller onormal användning. Vänligen kontakta oss på info@orthexgroup.com för mer information.

Vilken sorts garanti har era produkter?

Orthex är kända för att tillverka hållbara produkter av bra kvalitet. SmartStore Classic, PRO och DRY har tio års garanti. Alla våra köksprodukter är av hög kvalitet och testas regelbundet gällande livsmedelssäkerhet. Även funktionella och mekaniska tester utförs kontinuerligt.

Vattenmätaren till en kruka eller en balkonglåda med långtidsbevattning fattas. Vad ska jag göra?

Vi ber om ursäkt för att du har fått en ofullständig leverans. Vänligen kontakta oss på info@orthexgroup.com. Om du har tappat bort delar av produkterna kan du be om reservdelar. Vi hjälper dig gärna.